Το γάλα περιέχει μεγάλη ποικιλία συστατικών, (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπη, άλατα και βιταμίνες) σε υψηλή συγκέντρωση και άμεσα διαθέσιμων για αφομοίωση από τον οργανισμό.

Η καθημερινή κατανάλωση γάλατος συνίσταται σε δύο ή τρεις μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων την ημέρα, στο πλαίσιο μίας ισορροπημένης διατροφής.

Οι ποσότητες αυτές καλύπτουν τις ανάγκες του οργανισμού σε ασβέστιο, οι οποίες για τα νήπια ηλικίας 1-3 ετών είναι 700 mg την ημέρα, για τα παιδιά ηλικίας 4-8 ετών είναι 1.000 mg την ημέρα και για τα παιδιά και τους εφήβους ηλικίας 9-18 ετών είναι 1.300 mg ημερησίως, ενώ για τους ενήλικες είναι περίπου 800 mg την ημέρα.

Από τα γαλακτοκομικά προϊόντα προέρχεται 70% – 80% της ημερήσιας ποσότητας ασβέστιο.

Κάθε μερίδα γαλακτοκομικού προϊόντος παρέχει περίπου 300 mg ασβέστιο και αντιστοιχεί σε ένα από τα παρακάτω:

* Ένα ποτήρι γάλα (240 ml)

* Σε ένα κεσεδάκι γιαούρτι (150 – 200 γρ.)

* Σε 30 γρ. (μέγεθος όσο ένα σπιρτόκουτο ή δύο κουταλιές της σούπας) παρμεζάνα, γραβιέρα

* Σε 40 γρ. (ενάμισι σπιρτόκουτο ή δύο λεπτές φέτες τυρί του τοστ) γκούντα, ένταμ, κεφαλοτύρι

* Σε 70 γρ. (δυόμισι κομμάτια σε μέγεθος σπιρτόκουτου) φέτα

* Σε 140 γρ. ανθότυρο

 

Στις περισσότερες χώρες του δυτικού κόσμου, περισσότερο από τα 2/3 της ημερήσιας πρόσληψης διαιτητικού ασβεστίου, προέρχεται από το γάλα και τα προϊόντα του (τυριά, γιαούρτι κλπ).  Έρευνες έχουν δείξει ότι οι ενήλικες,  οι οποίοι κατανάλωναν μεγάλες ποσότητες γάλατος ως παιδιά, έχουν καλύτερη οστική πυκνότητα σε σχέση με αυτούς που δεν κατανάλωναν μεγάλες ποσότητες γάλατος.

Το φολικό οξύ που περιέχει το γάλα είναι απαραίτητο στις φάσεις ανάπτυξης κατά την κύηση και στην παιδική ηλικία. Η έλλειψη φολικού οξέος στα πρώτα στάδια της εγκυμοσύνης είναι δυνατό να οδηγήσει σε εκ γενετής ανωμαλίες του νευρικού συστήματος.

Πολύ σημαντικό είναι, επίσης, για τις γυναίκες στην ηλικία της εμμηνόπαυσης – συστήνεται να καταναλώνουν τρία ισοδύναμα γάλακτος την ημέρα (αν όχι γάλα, τυρί ή γιαούρτι).

Όσο μεγαλώνουμε και προσέχουμε το βάρος και τη χοληστερίνη μας, μπορούμε να επιλέγουμε το ημιαποβουτυρωμένο γάλα με 1-2% λιπαρά, που διατηρεί το ασβέστιο και τη βιταμίνη D.
Με το γάλα 0% γλιτώνουμε ελάχιστες θερμίδες και χάνουμε τα λιποδιαλυτά συστατικά του, όπως τη βιταμίνη D.